ДИЗАЙН-ОСВІТА В УКРАЇНІ: МЕНЕДЖМЕНТ І СТРУКТУРА
Анотація
У статті йдеться про ключові тенденційні особливості розвитку дизайн-освіти в Україні і світі, що дозволяють визначити альтернативні перспективи становлення цієї освітньої галузі та змін у філософських, культурологічних, психологічних, соціологічних, мистецьких і педагогічних концепціях дизайн-освіти, а також – у наукових підходах до визначення теоретико-методологічних засад становлення провідних напрямів і принципів розвитку дизайн-освіти та в обґрунтуванні концептуальних моделей багаторівневої, неперервної дизайн-освіти, проєктуванні комплексу організаційно-методичного забезпечення реалізації системи професійної підготовки майбутніх дизайнерів (освітні програми, підручники, навчально-методичні посібники, дидактичні матеріали). Авторка наголошує, що менеджмент і структура інноваційного розвитку дизайн-освіти змінюються в зв’язку з тим, що виникають нові умови функціонування художньо-естетичної і проєктної культури, співзвучні з часом форми взаємодії людини та дизайну. Виявлення тенденцій розвитку дизайн-освіти в сучасному суспільстві об’єктивується закономірними процесами розвитку дизайну в умовах соціальної модернізації, культурної ситуації постмодернізму, який визначає новий рівень інтерпретації дійсності, де дизайн виступає частиною культурного процесу. Теоретичні трактування понять «дизайн», «дизайнер» і «дизайн-освіта» зумовлені відмінностями підходів до них крізь призму філософії, естетики, психології, соціології, мистецтвознавства, професійної педагогіки, теорії управління виробництвом тощо. Порівняльний аналіз дефініцій означених понять дозволяє побачити в них віддзеркалення різних світоглядних концепцій, прагнення затвердити те, що візуально сприймається у формі предметів – образ життя сучасників. У них виявляється і загальне уявлення про розкриття різних видів художньої творчості, серед яких дизайн займає все більш помітне місце.
Посилання
Antonovy`ch Ye. A. Teoriya i metody`ka dy`zajnu v konteksti rozvy`tku koncepciyi suchasnogo nacional`nogo dy`zajnu. Pedagogika vy`shhoyi ta seredn`oyi shkoly`. Kry`vy`j Rig, 2005. # 13 (speczvy`pusk). S. 3-8.
Ary`stova U. V. Modely`rovany`e sy`stemы professy`onal`noj podgotovky` dy`zajnerov v vuze : avtoref. dy`s. … d-ra ped. nauk: 13.00.08. Moskva, 2007. 30 s.
Dany`lenko V. Ya. Dy`zajn Ukrayiny` u svitovomu konteksti xudozhn`o-proyektnoyi kul`tury` : monografiya. Xarkiv: XDADM; Kolory`t, 2005. 243 s.
Kly`mov V. P. Nauchnoe obespecheny`e dy`zajn-obrazovany`ya. Obrazovany`e y` nauka. 2005. # 21 (32). S. 135-148.
Krvavy`ch D. Universalizm dy`zajnu yak my`stecztva ideyi, formy` i funkciyi. Dialog kul`tur : Ukrayina u svitovomu konteksti. Xudozhnya osvita : zb. naukovy`x pracz`. L`viv, 2000. S. 325-338.
Lola G. N. Dy`zajn-kod: kul`tura kreaty`va. Sankt-Peterburg : «ЭLMOR», 2011. 140 s.
My`gal` S. P. Dy`zajn: L`vivs`ka shkola v drugij polovy`ni XX stolittya. Dy`zajn-osvita 2004: teoriya, prakty`ka ta perspekty`vy` rozvy`tku : materialy` vseukr. nauk. konf., m. Xarkiv, 22-23 kvit. 2004 r., Xarkiv, 2004. S. 132-135.
Prusak V. F. Naukovo-pedagogichni zasady` pidgotovky` dy`zajneriv u vy`shhy`x navchal`ny`x zakladax Ukrayiny`. Cuchasni informacijni texnologiyi ta innovacijni metody`ky` navchannya v pidgotovci faxivciv : metodologiya, teoriya, dosvid, problemy`. Ky`yiv-Vinny`cya, 2006. S. 450-453.
Rodzhers K. Эmpaty`ya. Psy`xology`ya эmocy`j / pod red. V. K. Vy`lyunas, Yu. B. Gy`ppenrejter. Moskva : MGU, 1984. S. 235-237.
Sy`dorenko O. Problemy` gumanizaciyi ta gumanitary`zaciyi v osvitnij reformi v Ukrayini. Vy`shha osvita Ukrayiny`. 2001. # 2. S. 63-67.
Shumega S. S. Dy`zajn. Istoriya zarodzhennya ta rozvy`tku dy`zajnu : nav. posib. Ky`yiv : Centr navch. lit-ry`, 2004. 298 s.
Mills C. Man in the middle: the designer. Power, Politics and People: the Collected Essays of C.W. Mills. New York, 1961.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.