РЕГІОНАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ НА УРОКАХ МУЗИКИ В ШКОЛІ

  • Василь Богданюк Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
Ключові слова: культура, духовна спадщина, музичне мистецтво, регіональний компонент, історико-культурний ареал, музичне краєзнавство

Анотація

Ставлення до духовної спадщини багато в чому характеризує суспільство кожної країни. Її збереження та примноження залежить не тільки від реалізації різноманітних державних програм та фінансової підтримки, а й від того, яким чином ця спадщина буде представлена в повсякденному житті, в шкільному середовищі, в сім’ї. В цьому зв’язку роль уроків мистецтва, зокрема музики, і характер роботи вчителя є визначальними. У статті наведено спробу на основі комплексного історико-культурного аналізу представити шляхи впровадження регіонального компоненту музичної культури в шкільні уроки музики через вивчення пісенної спадщини рідного краю.
Виходячи з досліджень проблем формування компетентності майбутніх вчителів музичного мистецтва, можна стверджувати, що процес їхньої професійної підготовки повинен створювати сприятливі умови для освоєння духовних та художніх цінностей задля передачі їх учням. Нові орієнтири діяльності вчителів музичного мистецтва, затверджені Державним стандартом початкової освіти, вимагають виховання у студентів музично-педагогічних закладів вищої освіти творчого підходу до національної культурної спадщини.
Творчий підхід може ґрунтуватися лише на осягненні культурного доробку попередніх поколінь, оскільки культура – це скарб, що передається з минулого в майбутнє. Тому майбутнім вчителям музичного мистецтва необхідно мати чіткі уявлення щодо історико-культурних особливостей країни, й зокрема, регіону, в якому живуть вони та їхні учні.
Зважаючи на поступальний характер музичної освіти в Україні, можна побачити, що інтерес до культурної спадщини завжди був їй притаманний. Але вивчення музичного мистецтва частіше ґрунтувалося на здобутках найвизначніших українських композиторів та виконавців. Використання пам’яток культури місцевого значення у навчальному процесі дозволяє підвищити його ефективність, посилює виховний потенціал у самому регіональному осередку, точніше реконструювати об’єктивну еволюцію історико-культурної зони. Все це забезпечує більшу зацікавленість учнів, гордість за свою малу батьківщину. На прикладі Буковини зроблено спробу представити можливі шляхи впровадження регіонального компоненту у вивчення музики на уроках в школі.

Посилання

Bukovyna: spil`na kul`turna spadshhyna. [Bukovyna: common cultural heritage.] 2009. Informacijno-dovidkove vydannya. Vydavnycho-informacijnyj centr “Misto”. Chernivci.

Myroshnykova, A. A., 1993. Vospytanye professyonalnyh kachestv dyryzhera-hormejstera v klasse horovogo dyryzhyrovanya. [Fostering professional qualities of a conductor-choirmaster in the class of choral conducting.] Kyyiv.

Oleksyuk, O. M., 2006. Muzychna pedagogika: Navchal`nyj posibnyk. K.: KNUKiM.

Antoshkina, L., Gadynko, O., Krasovska, G., Sygeda, P. and Suhomlynov, O., 2010. Osoblyvosti bukovyns`kogo pogranychchya: istoriya kul`turnogo polilogu. [Features of the Bukovynian border: the history of cultural polylogue.] Doneczk: TOV "Yugo-Vostok, Ltd".

Pro zatverdzhennya Derzhavnogo standartu pochatkovoyi osvity [About the statement of the State standard of Primary education]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 21 lyutogo 2018 r. no. 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF

Suhomlyns`ka, O.V., 2003. Istoryko–pedagogichnyj proces: novi pidxody do zagal`nyh problem. [Historical - pedagogical process: new approaches to general problems.] K.: A.P.N.

Shevchenko, O., 2010. Muzychne krayeznavstvo yak zasib realizaciyi kul`turologichnogo pidxodu u profesijnij pidgotovci majbutnix muzykantiv-pedagogiv. [Musical regional ethnography as a means of realization of culturological approach in professional training of future musicians-teachers] Pedagogichna majsternist` yak systema profesijno-mystecz`kyh kompetentnostej: Materialy zvitnoyi naukovoyi konferenciyi IPOOD NAPN Ukrayiny za 2009 rik. Vinnycya: TOV firma «Planer», pp. 52-54.

Опубліковано
2020-03-02
Як цитувати
Богданюк, В. (2020). РЕГІОНАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ НА УРОКАХ МУЗИКИ В ШКОЛІ. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент, (15), 187-202. https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-13
Номер
Розділ
ЗМІСТ І ТЕХНОЛОГІЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ