КОМПОЗИЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ЯК ОСНОВА СИСТЕМИ ВПРАВ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ІСТОРІЯ КОСТЮМА» ДЛЯ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ ОДЯГУ

  • Людмила Денисенко Арт академія сучасного мистецтва імені Сальвадора Далі
Ключові слова: історичний костюм, композиція костюма, композиційний аналіз, дидактичні вправи з історії костюма

Анотація

У статті розглянуті принципи та структура побудови системи дидактичних вправ навчальної дисципліни «Історія костюма» для майбутніх дизайнерів. Обґрунтовано доцільність побудови системи вправ і завдань, у якій системоутворюючим фактором є композиційний аналіз костюма. Доведено важливість формування навичок композиційного аналізу майбутніми дизайнерами одягу. Розкрито зміст поняття «композиційний аналіз історичного костюма». Розглянуто найважливіші елементи композиції костюма, що складають основу змісту розробленої системи вправ: силует, форма, кольорова гама, пропорції, орнаментація, оздоблення, ритм, статика-динаміка, симетрія-асиметрія, контраст-нюанс-тотожність. Наведено стислі характеристики кожного типу дидактичних вправ з історії костюма. Враховано, що в різних історичних костюмах, значення окремих складових композиції не є однаковим. У статті наголошується на доцільності структурування розроблених вправ і завдань за складністю. Доведено значущість її поступового зростання від репродуктивних, спрямованих на просте розпізнавання, відтворення, доповнення – до самостійних творчих, таких, що передбачають аналіз, порівняння і самостійну розробку нових форм одягу з опорою на композиційні елементи історичного костюма. Представлено три групи класифікації вправ розробленої системи: підготовчі – такі,  що допомагають ліквідувати прогалини в опорних знаннях з основ композиції; тренувальні – для формування умінь і навичок аналізувати окремі елементи та композиції костюма в цілому; завершальні, які передбачають застосування набутих знань, умінь, навичок в нових умовах. Вказано, що різні типи вправ включають завдання порівняльного характеру, за інструкцією, за зразком, за завданням. У статті підкреслюється доцільність включення в систему цікавого історичного матеріалу з метою позитивного впливу на мотиваційну сферу студентів, підвищення їх інтересу до вивчення історичного костюма та їх майбутньої професійної діяльності. Враховується перспективність використання даної системи в майбутньому, зокрема можливість застосування сучасних технічних навчальних засобів, комп'ютерних графічних програм.

Посилання

Bіlan M. S., Stel'mashchuk G. G. Ukraїns'kij strіj. L'vіv: PP «Vid-vo «Aprіorі», 2011. 315 s.

Ermilova V. V. Kompoziciya kostyuma: ucheb. posob. dlya SPO / V. V. Ermilova, D. YU. Ermilova, N. B. Lyahova, S. A. Popov. 3-e izd., ispr. i dop. Moskva: Izd-vo YUrajt, 2018. 449 s. (Seriya: Professional'noe obrazovanie).

Kibalova L., Gerbenova O., Lamarova M. Illyustrirovannaya enciklopediya mody / per. na russ. yaz. I. M. Il'inskoj i A. A. Losevoj. Praga: Artiya, 1987. 608 s.

Kornic'ka L. A. Hudozhnє proektuvannya odyagu. Іstorіya kostyuma: navch. posіbn. L'vіv: Novij Svіt 2000, 2017. 434 s.

Osnovi ob’єmno-prostorovoї kompozicії: navch. posіb. / YU. V. Іdak, T. M. Klimenyuk, O. J. Lyaskovs'kij; M-vo osvіti і nauki Ukraїni, Nac. un-t «L'vіv. polіtekhnіka». L'vіv: Vid-vo L'vіv. polіtekhnіki, 2014. 212 s.

Mercalova M. N. Kostyum raznyh vremen i narodov. V 4-h tomah. T. 1. Moskva: Akademiya Mody, 1993. 543 s.

Nіkolaєva T. O. Іstorіya ukraїns'kogo kostyuma Kiїv: Libіd', 1996. 171 s.

Plaksina E. B. Istoriya kostyuma. Stili i napravleniya: ucheb. posob. dlya stud. uchrezhd. sred prof. obrazovaniya / E. B. Plaksina, L. A. Mihajlovskaya, V. P. Popov; pod red E. B. Plaksinoj. 2-e izd, ster. Moskva: Izdatel'skij centr «Akademiya», 2004. 224 s.

Sisoєva S. O. Іnteraktivnі tekhnologії navchannya doroslih: navch.-metod. posіbn. Kiїv: VD «EKMO», 2011. 324 s.

Stamerov K. K. Narisi z іstorії kostyumіv. CH.1. – Kiїv: Mistectvo, 1978. 244 s.

CHernyshev O. V. Formal'naya kompoziciya. Tvorcheskij praktikum. Minsk: Harvest, 1999. 312 s.

SHevnyuk O. L. Іstorіya kostyuma: navch. posіb. Kiїv : Znannya, 2008. 375 s.

Historia mody. Redakcja naukowa Marnie Fogg. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2016. 576 s.

Опубліковано
2019-12-28
Як цитувати
Денисенко, Л. (2019). КОМПОЗИЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ЯК ОСНОВА СИСТЕМИ ВПРАВ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ІСТОРІЯ КОСТЮМА» ДЛЯ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ ОДЯГУ. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент, (14), 217-231. https://doi.org/10.37041/2410-4434-2019-14-15
Номер
Розділ
СУЧАСНА МИСТЕЦЬКА ОСВІТА: ФОРМИ, ТЕХНОЛОГІЇ, МЕТОДИ І ПРИЙОМИ РОБОТИ