ВИТОКИ НАСНАГИ ТА ТВОРЧИХ ЗВЕРШЕНЬ ЗНАНОГО МАЙСТРА БАЯННО-АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА

  • Анастасія Євтушенко Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Ключові слова: постать В. М. Протопопов, донецька баянно-акордеонна школа, професійна майстерність

Анотація

У статті розкривається творчий та педагогічний потенціал видатного педагога, професора кафедри народних інструментів Донецької консерваторії, засновника донецької баянно-акордеонної школи, фундатора кафедри народних інструментів цієї консерваторії, який взяв активну участь у її становленні та формуванні, «Відмінника освіти» В.М. Протопопова.
Наголошується на унікальності його постаті, яка в період сьогодення належить до несправедливо забутих, попри неоціненний вклад, як у сценічний розвиток інструментів (баян-акордеон), так і в базу методичних розробок викладання гри на цих інструментах. Серед випускників педагога чимало відомих у культурно-музичному світі людей, про яких ми можемо знайти набагато більше інформації, ніж безпосередньо про їхнього вчителя та наставника. Автором статті було виконано низку завдань для розкриття багатогранності і неповторності особистості великого майстра баянно-акордеонного мистецтва – Віктора Миколайовича. На основі історичних матеріалів, спогадів учнів та друзів про культурне надбання, методичних праць та результатів педагогічної діяльності висвітлено цю видатну постать як знаного майстра баянно-акордеонного мистецтва.
Уроки Віктора Протопопова були справжніми майстер-класами для всіх, хто був присутній в аудиторії та бажав вслухатись у кожне слово педагога, отримати поради цього майстра, що були цінними для всіх студентів консерваторії. Віктор Миколайович був для своїх студентів викладачем, майстром, наставником і просто хорошим другом.
Паралельно з педагогічною діяльністю В. Протопопов здвйснював активну виконавську діяльність у багатьох ансамблях, був учасником колективів (ансамблі та оркестри народних інструментів) та безпосередньо їх керівником.
Як виконавець цей видатний музикант володів професійною технікою, виявляв особливу схильність до ансамблевого виконання. У його концертних програмах завжди були твори різних епох та стилів, він мав багато записів на обласному радіо та телебаченні.
В.М. Протопопов проводив активну науково-методичну роботу. Він написав понад 90 навчально-методичних і творчих робіт (біля 50 друкованих аркушів, багато з яких надруковані). Серед них: перекладення музичних творів для ансамблів баяністів, концертні обробки народних мелодій, оригінальні п’єси для баяна-акордеона. Його науково-методичні роботи відрізняються сучасними поглядами з методики гри на баяні-акордеоні. В.М. Протопопов надавав методичну допомогу викладачам музичних шкіл, училищ, читав доповіді з проблем удосконалення методики навчання гри на баяні-акордеоні слухачам курсів підвищення кваліфікації. Неодноразово був запрошений головою Державної екзаменаційної комісії в музичні училища та училища культури міст Дзержинськ, Дніпропетровськ, Донецьк.

Посилання

Davydov, M. A., 2005. Istoriya vykonavstva na narodnyx instrumentax. [History of performance on folk instruments.]. Ukrayinska akademichna shkola: pidruchnyk dlya vyshhyx ta sered. muz. navch. zakladiv. K. pp. 5–47.

Zhyzn otdannaya muzыke. Pamyaty professora V. N. Protopopova [Life devoted to music. To the memory of Professor V. Protopopov]: (staty y materyaly). Doneczk, 2018.

Muzychna ta xoreografichna osvita v konteksti kulturnogo rozvytku suspilstva. [Music and choreographic education in the context of cultural development of society.]: materialy i tezy 5th Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferenciyi molodyx uchenyx ta studentiv, (Odesa, 17-18 zhovtnya 2019 r.). vol. 2. / M-vo osvity i nauky Ukrayiny, Derzhavnyj zaklad «PNPU imeni K. D. Ushynskogo» Odesa: M-vo osvity i nauky Ukrayiny, Derzhavnyj zaklad «PNPU imeni K. D. Ushynskogo», 2019.

Semeshko, A. A., 2009. Bayanno-akordeonne mystecztvo Ukrayiny na zlami XX-XXI stolit. [Button-ccordion and piano-accordion art in Ukraine at the turn of the XX-XXI centuries.]: Dovidnyk Ternopil: Navchalna knyga Bogdan.

Chaikyn, N.Ya., 1987. Predyslovye k spravochnyku bayanysta [Foreword to the button accordionist]. Inn: N.Ya. Chajkyn, ed. Spravochnyk bayanysta [Button accordionist’s Handbook]. M.: 2-e yzd. pp. 3 – 13.

Опубліковано
2020-03-02
Як цитувати
Євтушенко, А. (2020). ВИТОКИ НАСНАГИ ТА ТВОРЧИХ ЗВЕРШЕНЬ ЗНАНОГО МАЙСТРА БАЯННО-АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент, (15), 247-259. https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-17
Номер
Розділ
СТОРІНКИ ІСТОРІЇ РОЗВИТКУ МИСТЕЦТВА