СТАНОВЛЕННЯ МУЗЕЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ
Анотація
Доведено, що музейна педагогіка на території Західної України формувалася у взаємозв’язку з освітніми і культурними інституціями; відтак було закладено підвалини для розвитку національного музеєзнавства і музейної освіти. У статті узагальнено фактологічний матеріал з виникнення і функціонування музейних осередків на західноукраїнських землях, що підтверджує спрямованість інтелігенції, громад, окремих діячів культури, мистецтва, освіти на формування музейної справи задля національного ствердження через мистецтво. З-поміж вагомих подій позиціоновано створення у Львові галереї європейського мистецтва та заснування Львівського історичного музею. Акцентовано увагу на місії цього музею у різні історичні епохи, державоутворення, часто полярні концепції, які відображали ідеологію тих політичних режимів, що панували в цей час на українських землях Галичини. Проаналізовано діяльність музеєзнавця Я. Пастернака, який очолював музей Наукового Товариства ім. Т. Шевченка, особливу увагу зосереджено на проведених за його участі масштабних розкопках у Празі, викладацькій праці в Празькому, Геттінгенському, Мюнхенському, Боннському і Львівському університетах, греко-католицькій Богословській Академії у м. Львові, відділі Інституту археології АН УРСР, Державному Археологічному Інституті в Торонто. Автором розглядається національний музей національної культури і мистецтва імені Андрея Шептицького, його концепція, що вибудована на принципах історизму, історичної правди про культурний розвиток українського народу, пам’ятки західноукраїнського портретного малярства кінця XVII–ХІХ ст., роботи класиків української образотворчості: К. Устияновича, М. Мурашка, Т. Копистинського, М. Пимоненка, С. Васильківського, Ф. Красицького та ін., а також твори митців, чиї імена були надовго викреслені з духовної скарбниці українського народу, М. Бойчука, М. Сосенка, Л. Геца, П. Холодного та ін. У статті розкрито як добрий приклад збереження культурної спадщини історію та функціонування Львівського музею народної архітектури і побуту «Шевченків Гай», що почав формуватися в 1930 р. Доведено, що наведені факти з розвитку музейної культури та освіти в Західній Україні підтверджують безперервність у становленні культурного образу України, уможливлюючи збереження народом національної ідентичності, націєкультурності, етносвоєрідності.
Посилання
Valenkevich O. V. Ctanovlennya ta rozvitok muzejnoї pedagogіki // Problemi osvіti: nauk-metod. zb. / Іnstitut іnnovacіjnih tekhnologіj і zmіstu osvіti MON Ukraїni. Kiїv. 2015. Vip. 85. S. 48–52.
Gajda L. A. Muzejna pedagogіka yak navchal'na disciplіna // Muzejna pedagogіka – problemi, s'ogodennya, perspektivi. Materіali CHetvertoї naukovo-praktichnoї konferencії (27–28 veresnya 2016 r.) / Nacіonal'nij Kiєvo-Pechers'kij іstoriko-kul'turnij zapovіdnik. Kiїv. 2016. S. 35–38.
Zakon Ukraїni «Pro muzeї і muzejnu spravu» // Vіdomostі VR Ukraїni. 1995. № 25.
Іstorіya Ukraїni-Rusi : v 11 t., 12 kn. / M.S. Grushevs'kij ; [redkol.: P.S. Sohan' (golova) ta іn.]. Kiїv : Nauk. dumka, 1991. (Pam’yatki іstorichnoї dumki Ukraїni). T. 1: Do pochatku XI v., 1991. LXXVI. 648 s.
Karlejl' T. Etika zhizni. Truditsya i ne unyvat'! [Elektronnij resurs]. URL: https://www.gumer.into/bibliotek_Buks/Cueture/Karl3/01.ph
Kramar V. Vnesok P. P. CHubins'kogo u stanovlennya «muzejnoї pedagogіki» і rozvitok etnіchnoї kul'turi [Elektronnij resurs]. URL: irbis-nbuv.gov.ua
Man'kovs'ka R. Suchasnі muzejnі komunіkacії ta perspektivi їh rozvitku [Elektronnij resurs]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kraeznavstvo_2013_3_13
Fahova praktika vchitelya-slovesnika : navch. posіbnik / O. M. Semenog, L. O. Bazyl, T. І. Dyatlenko. Lugans'k : Noulіdzh, 2011. 496 s.
Cibko S. Muzejna pedagogіka v navchal'no-vihovnomu procesі // Direktor shkoli. №3. 2011. S.91–93.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.