ФОРМИ І МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ЛІНГВОКРАЇНОЗНАВЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ

  • Олена Вернигора Національна академія Служби безпеки України
Ключові слова: форма, метод, лінгвокраїнознавча компетентність, майбутні учителі української мови і літератури, фахова підготовка

Анотація

У статті проаналізовано етапи формування лінгвокраїнознавчої компетентності (ціннісно-регулятивний, інформаційний, діяльнісно-рефлексивний) майбутніх вчителів української мови і літератури у процесі фахової підготовки. Здійснено добір доцільних форм і методів формування лінгвокраїнознавчої компетентності в процесі фахової підготовки у закладах вищої педагогічної освіти відповідно до триетапної реалізації моделі та педагогічних умов формування означеної якості. Запропоновано педагогічні умови формування лінгвокраїнознавчої компетентності майбутніх учителів-філологів: оновлення змісту фахової підготовки на основі використання ціннісного потенціалу лінгвокраїнознавства; упровадження інтерактивних форм і методів у процесі вивчення фахових дисциплін; активізація навчальної і науково-дослідної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури на основі міждисциплінарних зв’язків. 

Визначено, що модель формування лінгвокраїнознавчої компетентності майбутніх учителів української мови і літератури у процесі фахової підготовки може бути реалізована у закладах вищої педагогічної освіти для з метою удосконалення фахових компетентностей, формування їх як носіїв полікультурно-толерантної та культуро-ідентичної моделей світосприйняття. Модель реалізується упродовж трьох етапів (ціннісно-регулятивного, інформаційного, діяльнісно-рефлексивного). З’ясовано, що на ціннісно-регулятивному етапі відбувалось формування ціннісно-мотиваційного компоненту лінгвокраїнознавчої компетентності майбутнього вчителя української мови і літератури. З-поміж ефективних форм і методів формування цього компоненту доцільними є  віртуальні екскурсії, очні екскурсії у музеї культурологічного, українознавчого, мистецького спрямування певного регіону; зустрічі-бесіди з краєзнавцями; проведення проблемних лекцій з фахових дисциплін; створення мікропроектів з лінгвокраїнознавчої проблематики,  укладання тезаурусу, майстер-класи тощо. На інформаційному етапі упровадження моделі формування лінгвокраїнознавчої компетентності майбутніх учителів української мови і літератури відбулося формування когнітивного компоненту означеної якості:  проводились семінари-дискусії, робота в малих групах у межах наукового гуртка та практичних занять, спецсемінари дослідницького характеру та міжпредметні семінари, самостійна робота, продовження лексикографічної роботи щодо укладання тезаурусу. Діяльнісно-рефлексивний етап упровадження моделі формування лінгвокраїнознавчої компетентності в процесі фахової підготовки спрямовувався на формування поведінкового компоненту означеної якості. З цією метою запропоновано творчо-пошукові завдання з використанням методу стилістичного аналізу, творчі вправи («коло ідей», «незакінчене речення» та ін.), залучення до роботи творчої лабораторії,  виконання і представлення дослідницьких проектів.

Посилання

Bazyl L. O. Rozvitok lіteraturoznavchoї kompetentnostі majbutnіh uchitelіv ukraїns'koї movi і lіteraturi: monograf. Kiїv : NPU іm. M. P. Dragomanova, 2015. 574 s.

Vovk M. Movnokomunіkativna kompetentnіst' vchitelya-fіlologa u kontekstі ukraїns'koї і zarubіzhnoї teorії // Navchannya doroslih v umovah formal'noї і neformal'noї osvіti: teorіya і praktika: monografіya / M.P. Vovk, L.YU. Sultanova, N.O. Fіlіpchuk, S.O. Solomaha, YU.V. Grishchenko. K., 2019. S. 336–361.

Vorobjova І. A. Osnovi lіngvokraїnoznavstva: navch. posіb. Kiїv: Vidavnichij Dіm «Slovo», 2014. 272 s.

Karasik V. I., Dmitrieva O. A Lingvokul'turnyj tipazh: k opredeleniyu ponyatiya // Aksiologicheskaya lingvistika: lingvokul'turnye tipazhi: cb. nauch. tr / Pod red. V.I. Karasika. Volgograd: Paradigma, 2005. S. 5–25

Maftin L. Termіnologіya ukraїnoznavstva: navch. posіb. – CHernіvcі, 2012. 160 s.

Moskvichova O. A. Hudozhnya kartina svіtu u suchasnіj lіngvokognіtivnіj paradigmі // Naukovij vіsnik Hersons'kogo derzhavnogo unіversitetu. Lіngvіstika. Vip. 34. Tom 1. – 2018. S. 117–120.

Praktikum z metodiki navchannya movoznavchih disciplіn u vishchіj shkolі: navch. posіb. / O. Goroshkіna, S. Karaman, Z. Bakum, O. Karaman, O.Kopus' / za red. O. Goroshkіnoї ta S. Karamana. Kiїv, 2015. 250 s.

Semenog O. Etnolіngvodidaktichna kul'tura vchitelya: navch. posіb. Sumi: Vid-vo SumDPU іmenі A. S. Makarenka, 2014. 188 s.

Sukalenko T. Lіngvokul'turnij tipazh «kozak»: іstorіya ta suchasnіst' // Ukraїns'ka mova. № 1(49). 2014. S. 23–37.

Опубліковано
2019-12-28
Як цитувати
Вернигора, О. (2019). ФОРМИ І МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ЛІНГВОКРАЇНОЗНАВЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ . Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент, (14), 267-288. https://doi.org/10.37041/2410-4434-2019-14-18
Номер
Розділ
СУЧАСНА МИСТЕЦЬКА ОСВІТА: ФОРМИ, ТЕХНОЛОГІЇ, МЕТОДИ І ПРИЙОМИ РОБОТИ