TECHNOLOGIES OF ADULT EDUCATION IN MODERN THEORETICAL DISCOURSE
Abstract
The article clarifies the essence of "adult learning technology" concept and summarizes the experience of Ukrainian scientists in the direction of theoretical justification and implementation of modern adult learning technologies in formal and non-formal education. There are outlined the results of scientists' research on the problems of: definitive analysis of technologies of adult learning in the conditions of formal and non - formal education in the discourse of pedagogical theory. It is proved that in the scientific discourse of modern pedagogical science there is a process of constant research to substantiate the essence of "learning technology", "pedagogical technology", "educational technology" concept, the feasibility of their use in adult education taking into account current trends. It is found that learning technology differs from other forms of educational process organization in the conditions of formal and non-formal education by its systematic, implementation algorithm, that is subordinated to the solution of a specific problem(to form a certain quality, enrich knowledge, improve skills, acquire or develop a certain competence), provides a selection of the most effective forms and methods used at each stage to ensure quality mastery of material, formation or development of abilities, competencies, etc. Emphasis is placed on the fact that today in the conditions of intensive development of adult education there is a need to develop and implement technologies of adult learning, which based on identifying the learning specifics in formal and non-formal education can intensify the process of adults personal and professional development taking into account the individual educational trajectory, needs, requests etc. The Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine has significant achievements in this aspect. Its staff develops and implements various types of adult education technologies (communicative, training, distance etc.).
References
Беспалько В. Слагаемые педагогические технологии. Москва : Педагогика, 1989. С. 3.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. С. 331.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: підручник 2-ге вид., доп. Київ: Академвидав, 2012. С. 64.
Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії: монографія. Черкаси: Вид-во ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. С. 28.
Зязюн І. Проєктивний аналіз технологій педагогічної дії. Безперервна професійна освіта в контексті європейської інтеграції: теорія, досвід, прогноз: зб. наук. пр. методологічного семінару, 17 березня 2010 р.: у 2 ч. Ч. 1. Київ: Пед. думка, 2010. С. 60.
Калюжна Т. Г. Педагогічні технології розвитку аксіосфери майбутнього вчителя URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgiirbis(дата звернення 5 лютого 2021 р.).
Кларін М. І. І знову про навчальні технології. Завуч. 2000. № 3. С. 5-6.
Крупський Я. В. Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій : словник. Вінниця: ВНТУ, 2010. С. 66.
Концепція освіти дорослих в Україні. Л. Б. Лук’янова. Ніжин: ПП Лисенко М. М., 2011. 24 с.
Навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: теорія і практика: монографія. К., 2019. 498 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718748/ дата звернення 25 березня 2021 р.).
Назарова Т. С. Педагогические технологии: новый этап революции. Педагогика. 1997. № 3. С. 21-27.
Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. М.: Народное образование, 1998. С. 14-33.
Современный философский словарь. В. Е. Кемерова. М.: Пан принт, 1998. С. 325.
Сучасні технології освіти дорослих: посіб. авт. кол.: Л. Б. Лук’янова, О. В. Аніщенко, Л. Є. Сігаєва, С. В. Зінченко, О. В. Баніт, Н. І. Дорошенко. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. С. 7.
Педагогическая энциклопедия. Москва : Сов. энциклопедия, 1966. 879 с.
Педагогічні технології: теорія та практика. М. В. Гриньової. Полт. держ. пед. ун-т. Полтава: АСМІ, 2006. С. 28.
Підготовка сучасного вчителя: інформаційно-технологічне забезпечення: монографія. За ред. О. І. Огієнко; авт. кол.: О. І. Огієнко, Т. Г. Калюжна, Ю. С. Красильник, Л. О. Мільто, Ю. Л. Радченко, Т. О. Гончарук, К. В. Годлевська, Н. І. Вінник. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 224 с.
Пометун О. Інтерактивні методики та система навчання. Київ : «Шкільний Світ», 2007. С. 36.
Пономаревський С. Б. Навчально-виховні технології в сучасних українських школах URL:: http://ipood.com.ua/data/NEWS/ZMIST_i_ORG_PEDOSVITY/product2015/Ponomarevskiy2015.PDF дата звернення 1 березня 2021 р.).
Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти. Авт. кол.: Є. Р. Чернишова, Н. В. Гузій, В. П. Ляхоцький [та ін.]; за наук. ред. Є. Р. Чернишової; Держ. вищ. навч. заклад «Ун-т менедж. освіти». К.: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. C. 120; 176.
Технології професійного розвитку педагогів в умовах формальної і неформальної освіти: практичний посібник. М. П. Вовк, Г. І. Сотська, Н. О. Філіпчук, Ю. В. Грищенко, С. О. Соломаха, Л. Ю. Султанова, Н. С. Гомеля. К.: Талком, 2019. 320 с.
Тлумачний словник сучасної української мови. Уклад. І. М. Забіяка. К.: Арій, 2007. С. 445.
Червінська І. Б. Технології організації виховної роботи в початкові й школі: навч. посіб. – Частина ІІІ. Опорні конспекти лекцій для студ. вищ. навч. закл. Івано-Франківськ: Вид-во: Симфонія Форте, 2015. С. 18.
Янкович О. І. Освітні технології в історії вищої педагогічної освіти України (1957–2008): монографія. Тернопіль: Підручники та посібники, 2008. С. 12.
Copyright (c) 2021 Мирослава Вовк, Снєжана Ходаківська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.