ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ НАРОДНОГО ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА
Анотація
У статті розкрито сутність і зміст педагогічного потенціалу народного декоративно-ужиткового мистецтва, його вплив на розвиток творчої особистості майбутніх учителів. Виокремлена система ознак народного декоративно-ужиткового мистецтва, яка характеризує його педагогічний потенціал: цілісність, етноцентричність, коммюнотарність (відкритість духовної єдності поколінь), самобутність етнохудожньої форми, синтетичність, традиційність, регіональність, динамічна єдність традицій та інновацій тощо. Охарактеризовано функції педагогічного потенціалу: гносеологічну (набуття студентами глибоких знань у галузі народного декоративно-ужиткового мистецтва, його регіональних традицій, ціннісно-смислової сфери); аксіологічну (формування емоційно-ціннісного ставлення до народного декоративно-ужиткового мистецтва українців, толерантного ставлення до культур інших народів); регулятивно-нормативну (гармонізація і регулювання взаємовідносин членів певної етнічної групи, міжособистісних відносин в соціокультурному середовищі та з представниками інших етнічних спільнот); творчу (актуалізація художніх традицій, прийомів, засобів художньо-образної виразності в творчій художньо-трудовій діяльності майбутніх учителів).
Визначені основні умови актуалізації педагогічного потенціалу народного декоративно-ужиткового мистецтва у педагогічному закладі вищої освіти: 1) створення мистецько-освітнього простору, відкритого передовсім до регіональної народної культури, що передбачає взаємовплив освітнього середовища педагогічного закладу вищої освіти та музейного культурно-просвітницького середовища; 2) впровадження інтегрованої трирівневої програми підготовки вчителів у галузі народного декоративно-ужиткового мистецтва, що передбачає регіональний, національний і світовий контексти освоєння культурно-мистецьких цінностей; 3) застосування комплексної методики викладання фахових дисциплін, що передбачає роботу студентів із автентичними творами народної художньої творчості в умовах музейної культурно-просвітницького середовища.
Посилання
Бучківська Г. В. Система професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів на засадах народного декоративно-ужиткового мистецтва: автореф. дис.… д-ра пед. наук. 13.00.04. Тернопіль, 2019. 39 с.
Губский Е. Ф., Кораблева Г. Б. Краткая философская энциклопедия. Москва: Прогресс, 1994. 574 с.
Зязюн І. А. Культура в контексті політики та освіти. Мистецтво та освіта. 1998. №2. С. 4–5.
Отич О. М. Мистецтво у змісті професійної підготовки майбутнього педагога професійного навчання. Полтава: ІнтерГрафіка, 2005. 227 с.
Потенціал. Академічний тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/s/potencial (дата звернення 12 березня 2021 р.).
Словник базових понять з курсу «Педагогіка»: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів: вид. 2-ге, доп. і перероб. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2014. 100 с.
Філософський енциклопедичний словник. В. І. Шинкарук. Київ: Абрис, 2002. 742 с.
Авторське право (c) 2021 Леонід Оршанський, Галина Гром, Володимир Ясеницький
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.