ФЕНОМЕН ДИЗАЙН-ОСВІТИ У КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ ДИЗАЙНУ І СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ

  • Оксана Фурса Арт академія сучасного мистецтва імені Сальвадора Далі
Ключові слова: дизайн, дизайн-освіта, професійна освіта, вища освіта, мистецька освіта

Анотація

У статті висвітлено сутність і закономірності розвитку дизайн-освіти, її значення у загальній системі освіти і культури, розглянуто тенденції розвитку дизайну і дизайн-освіти в Україні. Становлення ринкових відносин у суспільстві окреслює необхідність якісної підготовки значної кількості фахівців, здатних забезпечити конкурентоспроможність вітчизняної продукції шляхом удосконалення її естетичних якостей. Досвід розвинених держав засвідчує, що дизайн як ключовий елемент сучасної економічної політики забезпечує її усталеність і конкурентні переваги у світовому ринковому просторі й визначає особливі вимоги до системи професійної підготовки дизайнерів, розвитку їхньої проєктної культури. З огляду на це, виникла нагальна потреба підготовки фахівців із дизайну, спроможних до творчого мислення, реалізації особистісних можливостей, здатних проєктувати не тільки функціонально корисні, але й високоякісні, зручні, естетично привабливі речі. На думку автора, аналізу тенденцій становлення і розвитку системи дизайнерської освіти в українській педагогічній науці приділено епізодичну увагу. Навчання дизайну в різних освітніх системах є закономірним наслідком виявлення позитивних світових тенденцій, наукового обґрунтування концепції розвитку дизайн-освіти і її змістового наповнення. Зміст дизайнерської освіти має поєднувати компоненти, що сприяють розвитку в особистості навичок пізнавальної, пошуково-евристичної, прогностичної, конструктивно-перетворювальної, оцінно-селективної, інтерактивної та інших видів діяльності. Вихід на ці пріоритети уможливлює досягнення головної мети: формування соціальної зрілості й освіченості, що є достатніми якостями забезпечення автономності особистості, її самостійності в різних сферах життєдіяльності.

Посилання

Arvatov, B., 1926. Yskusstvo y proyzvodstvo [Art into production]: sb. statei. Moskva: Proletkult.

Berdnyk, T.O., Mahdipet A.A. and Nekliudova T.P., 2000. Dyzain kostiuma [Costume design]. Rostov-n/D.: RNPU.

Vozniuk, O.V., 2012. Pedahohichna synerhetyka: heneza, teoriia i praktyka [Pedagogical Synergetics: Genesis, Theory and Practice]: Monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka.

Vostokova, A.B., 2002. Oformlenye Kart. Kompiuternyi dyzain [Card Design. Computer design]: ucheb. posobye. Moskva: Aspekt-Press.

Danylenko, V.Ia., 2002. Osoblyvosti vnesku Frantsii ta Italii u stanovlennia dyzainu yak profesii [Features of contribution of France and Italy into making design a profession]. Visnyk KhDADM. Kharkiv, no. 12.

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine "On Higher Education”], 2004. Zakonodavchi akty Ukrainy z pytan osvity. Verkhovna Rada Ukrainy. Komitet z pytan nauky i osvity : ofits. vyd. Kyyiv: Parlamentske vyd-vo, 168-404 pp.

Zemper, H., 1970. Praktycheskaia estetyka [Practical esthetics]. per. s nem. V.H. Kalysha. Moskva: Yskusstvo.

Kravtsova, T.A., 2009. Osnovy teoryy y metodolohyy dyzain-proektyrovanyia kostiuma [The basiсs of theories and methodologies of costume design]: ucheb.- metod. posobye. Vladyvostok : VHUЭS.

Lola, H.N., 1998. Dyzain: opyt metafyzycheskoi transkryptsyy [Design: the experience of metaphysical transcription]. Moskva: Mosk. un-t.

Lola, H.N., 2011. Dyzain-kod: kultura kreatyva [Design-code: creative culture]: monohrafyia. Sankt-Peterburh.

Papanek, V., 2008. Dyzain dlia realnoho myra [Design for the real world]; per. s anhl. Moskva: D. Aronov.

Runhe, V.F. and Senkovskyi, V.V., 2003. Osnovy teoryy y metodolohyy dyzaina [Fundamentals of theory and design methodology]: ucheb. posobye. Moskva: MZ-Press.

Selivachov, M.R., 2005. Pro mezhi «dyzainu bez berehiv» [About the boundaries of “design without borders”]. In: Ye.A. Antonovych, ed. Reklama i dyzain v umovakh hlobalizatsii vyshchoi osvity ta informatsiinoi intehratsii [Advertising and design in conditions of globalization of high education and informational integration] : zb. nauk pr. In-t reklamy. Kyyiv, issue 3. pp. 256-257.

Stan rozvytku dyzainu v Ukraini (na prykladi hrafichnoho ta predmetnoho dyzainu) [State of design development in Ukraine (on the samples of graphic and object design)]. Lviv, 2019. [Elektronnyi resurs] URL: https://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Ukrainian_Design_Monitoring_PPV_2019_UA.pdf

Ulianova, N.B., 2009. Formyrovanye эtnokhudozhestvennoi kultury u budushcheho dyzainera v vuze [Development of ethno-artistic culture of a future designer in the university] : dys. … kand. ped. nauk: 13.00.01. Moskva.

Khmelovskyi, O.M., 2007. Filosofiia dyzainu. Semiolohichna kontseptsiia prostoru chasu [Philosophy of Design. Semiologic concept ща open space time]. Visnyk Kharkivskoi derzh. akademii dyzainu i mystetstv: Mystetstvoznavstvo. Arkhitektura. Kharkiv. no. 6. pp. 115-119.

Neshumova, B.V. and Shchedryna, E.D. eds., 1979. Khudozhestvennoe proektyrovanye [Artistic design]. Moskva: Prosveshchenye.

Shumeha, S.S., 2004. Dyzain. Istoriia zarodzhennia ta rozvytku dyzainu. Istoriia dyzainu mebliv ta interiera [Design. History of the origin and development of design. History of furniture and interior design]: nav. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. / Shumeha S.S.; Prykarpat. un-t im. V. Stefanyka. Kyyiv: Tsentr navch. lit-ry.

Fashion Institute of Technology. [Elektronnyi resurs]. URL: http://www.hotcourses.ru/study/us-usa/school-college-university/ fashion-institute-of-technology/2249/international.htm

International Council of Societies of Industrial Design ICSID [Elektronnyi resurs]. URL: www.icsid.org.

Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for Developing Countries / A World Bank Report; The International Bank for Reconstruction and Development. Washington: D. C., 2003. 141 p.

Maldonado, T. 1972. Design, Nature and Revolution: Towards a Critical Ecology. N. Y.: Harper and Row.

Simon, H. 1969. The Science of Design: Creating and Artificial // The Sciences of the Artificial. Cambridge. 327 p.

Опубліковано
2020-03-02
Як цитувати
Фурса, О. (2020). ФЕНОМЕН ДИЗАЙН-ОСВІТИ У КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ ДИЗАЙНУ І СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент, (15), 5-26. https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-1
Номер
Розділ
ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ МИСТЕЦТВА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають