THE POSITION OF THE DRAWING DISCIPLINE IN THE DEVELOPMENT OF ARTISTIC AND CONSTRUCTIVE COMPETENCE OF FUTURE DESIGNERS

  • Ganna Shkarupa
Keywords: future designers, basics of drawing, artistic and constructive competence, professional college, higher education

Abstract

The modern labor market anticipates that the specialist has the ability to respond more flexibly and creatively to the emergence of new technologies and also anticipates the ability to quickly adapt to updated production processes. This requires from designers high professionalism, which is revealed in the artistic and constructive variability of their proposed solutions. The integrative competence of a designer is formulated in the Standard as the ability to solve typical specialized problems and practical problems in the field of design or in the learning process, which requires the application of design provisions and methods and is characterized by a certain uncertainty. [1]. Effective organization of the educational process on the basis of the requirements of future professional activity, which involves the creation of new design objects, requires the integration of professionally-oriented educational tasks into the content of general education disciplines. This is especially true of an object such as a drawing. This will generally contribute to the development of artistic and constructive competence. However, in recent years, "Drawing" - as a school discipline - is rapidly disappearing from the list of required. Under the current conditions of modernization of professional education, the curriculum of the discipline "Drawings" has a double requirement - structural stability and content-procedural flexibility (mobility), which increases the importance of balanced content of curricula for teachers of higher education. Especially those where future designers are trained.

Author Biography

Ganna Shkarupa

викладач ВСП «Фахового

коледжу мистецтв та дизайну»

Київського національного

університету технологій та дизайну

м.Київ, Україна

References

Стандарт фахової передвищої освіти 022 «Дизайн» URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/Zatverdzheni.standarty/2021/06/23/022.Dizayn.23.06.pdf) (дата звернення 2021 року).

Дизайн: словник-довідник. Ін-т проблем сучасн. мист-ва НАМ України; Київ: Фенікс, 2010. 384 с.

Дорошенко Н. І. (2008) Конструювання навчальної програми предмета «Будівельне креслення» для ПТНЗ Професійно-технічна освіта В.(3). С. 23-25. URL:http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/6321 (дата зверенення 2 лютого 2021 року)

Каленський А. А. Фахова передвища освіта: концептуальні засади стандартизації підготовки молодших спеціалістів Науковий вісник національного університету біоресурсів і природокористування україни. Серія : Педагогіка, психологія, філософія. 2017. В.277. С. 101-105. URL:http://nbuv.gov.ua/ujrn/nvnau_ped_2017_277_19 (дата зверенення 2 лютого 2021 року).

Корсунський В. О. Методика навчання майбутніх дизайнерів основ формотворення у процесі вивчення фахових дисциплін [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Респ. вищ. навч. закл. «Крим. гуманіт. ун-т». Ялта, 2012. 257 с.

Корсунський В. О. Основи формоутворення. Методика навчання основ формоутворення у процесі вивчення фахових дисциплін [Текст] : навч.-метод. посіб. Каф. образотвор. мистецтва і дизайну. Дніпропетровськ : Акцент, 2014. С.

Тименко В. П. Початкова дизайн-освіта теорія і практика формування конструктивних умінь особистості: монографія. Київ, Педагогічна думка, 2009. 381 с.

Шкарупа Г. М. Варіативність траекторій розвитку художньо-конструктивної компетентності майбутніх дизайнерів в умовах мистецького коледжу. Міжнародна науково-практична конференція. Глухів, 2018. С. 183-185

Шкарупа Г. М. Формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів на заняттях з креслення. «Педагогика: традиции и инновации». Херсон: Издательский дом «Гельветика», 2017. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/ped/20feb2017/51.pdf (дата звернення 27 лютого 2021 року).

Published
2024-03-14
How to Cite
Shkarupa, G. (2024). THE POSITION OF THE DRAWING DISCIPLINE IN THE DEVELOPMENT OF ARTISTIC AND CONSTRUCTIVE COMPETENCE OF FUTURE DESIGNERS. Art Education: Content, Technologies, Management, (17), 171-184. https://doi.org/10.37041/2410-4434-2021-17-11
Section
THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO SOLVE ISSUES IN ART EDUCATION